Kje in kako lahko urejamo podatke o nepremičninah?
Proti koncu lanskega leta ste verjetno v marsikaterem mediju zasledili, da je bil 22. november
2018 rok, do katerega so lahko lastniki nepremičnin uredili svoje podatke v
registru nepremičnin (REN) po poenostavljenem načinu. Ker se je marsikdo
verjetno spraševal, kaj to pomeni, bomo danes predstavili osnovne
nepremičninske evidence in način spreminjanja podatkov v njih.
Nepremičninske
evidence v osnovi razdelimo na dva dela, v prvega so vključeni podatki o
nepremičninah, v drugega pa pravice na njih. Med prve uvrščamo zemljiški
kataster, kataster stavb in register nepremičnin, za katere skrbi Geodetska
uprava Republike Slovenije, v druge pa zemljiško knjigo, za katero skrbi
Vrhovno sodišče Republike Slovenije. Vse evidence so med seboj povezane in med
njimi poteka avtomatska izmenjava podatkov, kar naprimer pomeni, da se
sprememba lastništva v zemljiški knjigi avtomatsko prenese tudi v ostale
evidence.
Geodetska uprava
torej skrbi za zemljiški kataster, kataster stavb in register nepremičnin. Prvi
dve evidenci sta osnovni, ena evidentira vse v zvezi z zemljišči, drugi vse v
zvezi s stavbami. Spreminjanje podatkov v njih poteka izključno v upravnem
postopku preko geodetskih ali projektantskih podjetij. To pomeni, da površino
zemljišča ali stavbe lahko spremenite zgolj na način, da se obrnete na
bližnjega geodeta, ki vam bo ta postopek izvedel. Register nepremičnin je
nekoliko posebna evidenca, vzpostavljena je bila v prvi vrsti zaradi uvedbe
davka na nepremičnine, ki je bil kasneje razveljavljen na Ustavnem sodišču
Republike Slovenije. Takratni cilj je bil zagotoviti čim več podatkov o
nepremičninah na najenostavnejši in najhitrejši, a še vedno sprejemljiv način.
Zato je bila lastnikom dana možnost, da večino podatkov o lastni nepremičnini
(predvsem je to veljalo za stavbe) uredijo sami, preko vprašalnikov ali spletne
aplikacije. Tako je lahko vsak lastnik sam vnesel podatek o letu izgradnje
stavbe, njeni površini, namembnosti, komunalni opremljenosti, obnovah, ipd.
Seveda pa so bili vsi na tak način evidentirani podatki registrski, ne
katastrski, kar pomeni, da so bili vpisani zgolj v register nepremičnin. In tu
smo pri zgoraj navedenem 22. novembru lani, ko je opisana poenostavitev večinoma
odpravljena. Po novem je register nepremičnin precej izgubil na veljavi, saj so
vsi glavni podatki o nepremičninah del obeh temeljnih evidenc (zemljiškega
katastra in katastra stavb) in jih register samo povzema, spreminjati jih ne
more več. V praksi to pomeni, da lastniki sami z vprašalnikom lahko spremenijo
zgolj še obrobne podatke o nepremičnini (konstrukcijska zasnova, komunalna
opremljenost, obnove ipd.), za glavne pa je potreben klasičen upravni postopek
z geodetom ali projektantom. Spreminjanje površin, namembnosti, leta izgradnje
ipd. na lastno pest torej ni več mogoče, potrebno je aktivirati geodeta ali
projektanta, ki to uredita v predpisanem upravnem postopku. Posledica je seveda
dolgotrajnejši postopek, ki na koncu tudi nekaj stane, res pa je, da so podatki
v evidencah na koncu urejeni na pravi način.
Podatke v
zemljiški knjigi še vedno lahko spreminjamo po ustaljenih poteh – osnovno
lastništvo lahko lastniki sami neposredno na pristojnih okrajnih sodiščih, vse
ostalo pa pri notarjih odvetnikih ali nepremičninski družbah.
Komentarji